Geschiedenis

Het was 23 oktober 1995 toen Marijke Zaalberg (1947), opgeleid tot kleuterleidster, voor het eerst voet zette op Haïtiaanse bodem. Haar kinderen waren uitgevlogen en Marijke besloot dat het tijd werd om te gaan doen wat ze altijd al wilde doen: kinderen helpen op een plek waar hulp echt nodig is. Ze ging voor de organisatie ‘Nos Petits Frères et Soeurs’ aan de slag als family correspondent bij een weeshuis in Kenscoff en een kinderhospice in Pétionville. Na een uitstapje naar Guatamala, waar ze een nieuw weeshuis hielp opzetten, kwam ze in februari 1997 terug in Haïti om hoofd te worden van het babyhuis van het weeshuis NPFS in Kenscoff. In de zomer 1998 ging ze terug naar Nederland om even afstand te nemen, bij te komen van alles wat ze had meegemaakt en na te denken over de volgende stap. Want dat ze terug wilde naar Haïti om onderwijs te gaan geven en kinderen op te vangen die hulp nodig hadden wist ze zeker. Op een ochtend werd ze wakker en wist wat haar te doen stond: een eigen schooltje beginnen in Haïti. Ze kocht een ticket en schreef familie en vrienden aan om een startkapitaal bijeen te vergaren.

Op 29 december 1998 werd Stichting Naar School in Haïti in Nederland opgericht. Op 10 januari 1999 kwam Marijke, met 7000 gulden op zak, wederom aan in Haïti en sindsdien is ze er nooit meer weggegaan. Ze huurde een huis in Kenscoff om een jaar later, toen 11 kinderen in het huis werden opgevangen, dagelijks 22 ondervoede kinderen uit de buurt te eten kregen en in huis een heus kleuterschooltje was ontstaan, waar kinderen onder andere kleuren en tellen leerden met kroonkurkjes, een groter huis met ruimte voor een school te betrekken. In 2000 was de school uitgegroeid tot drie klassen: twee kleuterklassen en een klas lagere school: een groep in de morgen en een groep in de middag. Dagelijks meldden zich nieuwe kinderen aan maar het vinden van geschikt en betrouwbaar personeel werd steeds lastiger. Marijke besloot zich, mede vanwege haar achtergrond, uitsluitend te gaan richten op het geven van onderwijs. In Nederland werden allerlei fundraisingsacties gestart en Marijke ging op zoek naar andere plekken waar ze les kon gaan geven. Ver weg, de bergen in, daar waar nog geen scholen waren en onderwijs dus het hardst nodig was. Zo verbleef ze onder andere tijdelijk in een houten kerkgebouwtje in KaBlain, dat doordeweeks toch leeg stond, en werd een kleuterschool gebouwd bij een nationale school in Furcy. Overal waar Marijke kwam tijdens haar zoektocht in de bergen boven Kenscoff naar geschikte plekken of een stuk grond om een eigen school te bouwen sprak ze kinderen aan en vroeg ze of ze al naar school gingen en vertelde ze van haar schooltjes.

Na een zoektocht van jaren en dankzij een gift van €10.000 euro van een bedrijf kon SNSiH op 10 december 2006 een eigen stuk berg kopen en werden plannen gemaakt voor de bouw van een school. Door al haar zoektochten en opgedane ervaringen in Haïti had Marijke al jaren precies voor ogen hoe haar school eruit zou moeten zien en aan wat voor eisen het gebouw moest voldoen. Zo wist ze dat het gebouw aardbeving bestendig gebouwd moest worden en dat er een eigen watervoorziening zou moeten zijn. Al in januari 2007 werd met de werkzaamheden begonnen en iedereen hielp mee, ook de huidige schooldirecteur Kempès, die al sinds zijn 24ste voor Marijke werkt en via de stichting had kunnen studeren. De bouw was een enorme klus want alles moest met de hand uitgehakt worden en alle materialen zonder machines van de weg naar de bouwplek gesjouwd. Marijke reisde drie keer per jaar naar Nederland om familie te bezoeken en geld in te zamelen voor de bouw van de school en was, als ze in Haïti was, drukdoende om de scholen in Kenscoff, Furcy en KaBlain te draaien. Nog in 2007 waren de eerste lokalen klaar. In het najaar van 2011 was de school zo ver uitgebreid en was er boven op de school woonruimte voor Marijke. Een vrijwilligersverblijf en een kinderopvangtehuis waren gerealiseerd en de huur van het huis in Kenscoff kon worden opgezegd.

Anno 2018 staat er in KaBlain een hoofdgebouw met zestien leslokalen, een auditorium, een groot schoolplein met trap, een schoolkeuken, diverse kantoren voor de administratie, en ruimtes voor de schoolverpleegkundige, muziekonderwijs en de bibliotheek. Aan de andere kant van de weg, is de schoolmoestuin en is de kleuterschool gevestigd in vier grote houten lokalen. Bovenop de school zijn een kinderopvangtehuis, een vrijwilligersverblijf en de woonruimte van Marijke gebouwd. Verder heeft de school een eigen water- en elektriciteitsvoorziening.

In de afgelopen jaren volgden 600 tot 800 kinderen jaarlijks onderwijs. Door corona en om goed onderwijs te kunnen blijven garanderen voor de toekomst hebben we momenteel kleiner klassen en volgen er ca 250 kinderen onderwijs; van de eerste klas kleuterschool tot en met de derde klas middelbare school. Daarnaast krijgen de kinderen iedere schooldag een warme maaltijd.

Marijke Zaalberg verblijft gemiddeld negen maanden per jaar in Haïti. Haar onkosten in Haïti worden vergoed maar zij ontvangt geen salaris of andere vergoedingen.