Geschiedenis

Stichting Naar School in Haïti is opgericht door Marijke Zaalberg in december 1998 .
Marijke heeft van oktober 1995 tot juli 1998 gewerkt in opvanghuizen in Guatemala en Haïti,
zij werkte met kinderen van alle leeftijden.
Sinds 1998 is Marijke Zaalberg actief in de bergen buiten Port au Prince met het verzorgen van basisonderwijs. In maart 1999 had zij een klasje in de woonkamer van een gehuurd huis in Kenscoff en kregen 24 ondervoede kinderen elke dag een maaltijd en onderwijs.

Dit initiatief is inmiddels uitgegroeid tot een school waar momenteel ca. 250 leerlingen onderwijs krijgen van groep één tot en met de derde klas middelbare school. De school bevindt zich in het berggebied ten zuiden van Port au Prince. In Kablain staat het hoofdgebouw met in totaal 16 klaslokalen, vier houten kleuterlokalen, een schoolkeuken, een moestuin en een eigen watervoorziening. Er is een vrijwilligershuis en een kindertehuis bovenop de school. Hier worden incidenteel kinderen opgevangen, waarvoor de ouders de zorg (tijdelijk) niet meer op zich kunnen nemen.
Tevens woont Marijke bovenop de school. Marijke Zaalberg ontvangt voor haar werk géén salaris of andere vergoeding. Gemiddeld is Marijke negen maanden per jaar in Haïti.

In onderstaande filmpjes wordt Marijke geïnterviewd en maken we kennis met haar werk in Haïti.